Svátek má: Iveta|Slavoj

Komentáře

Nějak nám, chlapci, umírají

Před pár dny jsem psala o smrti Waltera Cronkita (kterou ve svém nekrologu pojal New York Times s tolika chybami, že se pak týden omlouval) a zemřel další klasik televizního zpravodajství. Don Hewitt.

Tvůrce legendárního pořadu 60 Minutes, moderátor první politické debaty v historii - ano té, v níž nenalíčený Nixon prohrál diskusi s krásným mladým (nalíčeným) Kennedym. A taky vymyslel, že hlasatel zpráv bude mít na stole telefon, který zazvoní, pokud se stane něco aktuálního. A poprvé použil ke zpravodajství vrtulník. A hlavně - vynálezce ,,hálepéček" - Hluboce Lidských Příběhů, na níž stojí současná televizní žurnalistika. ,,Dejte mi příběh", řekl a zahájil tak  novou éru zpráv.

Nějak nám legend ubývá, těch, jejichž jména se stala pojmy. Jsou válcování mladými, blonďatými, nagelovanými, co se nezakecají a co rychleji mluví, než myslí.
Mediální svět se ale řítí dál.

Vláda povolila product placement. Umístňování produktů do filmu za peníze. Což ještě nic neznamená, neb se o novém zákonu o audiovizuálních službách na vyžádání musí mluvit v parlamentu,  ale jde o zásadní přímo bazální změnu chování reklamních firem vůči filmařům. Auto, v němž jede hlavní hrdina, nápoj, který stojí na stole, telefon, z něhož volá něžná herečka. Bazén, ve kterém se koupe mafián a zahradní sekačka, která stojí v pozadí.  Je to vlastně jen oficiální potvrzení něčeho, co se stejně děje. Načerno, před diváky zapřeno jako "tvůrčí záměr". Otázka je, kde je míra vkusu. V bondovkách mi product placement nevadí, patřil k nim vlastně odjakživa. Všichni věděli, jakým autem Bond jezdí, jakou má zbraň a co rád pije.  Protřepat, nemíchat.

Poslední díly jsou product placementu poněkud plnější, ale taky přibylo hračiček, které špion používá. Navíc už to jsou hračky evropské, nikoliv čistě britské. Snad proto, že Aston Martin vlastnil   od roku 1994 Ford. Až v březnu roku 2007 se našli britští patrioti, kteří vrátili značce britskou tvář. Bond ale vystřídal několik nebritských značek. Něčím jezdit musí a mobil mít taky musí, že. Nicméně mně děsí představa filmové postavy - a přiznejme si, právě české filmy jsou tím poměrně známé - která chodí 120 minut na plátně s lahví minerálky, obrácené logem k divákovi a kdyby náhodou divák nepochopil, tak ještě šestkrát jakoby mimochodem zopakuje její název. Filmařská servilita přinese v Česku divákům ještě mnohá překvapení.

Další letní událostí, která - zatím  je lehce mimo pozornost všech,  je, že generálním ředitelem ČTK byl zvolen na období šesti let Radim Hreha. Bývalý ředitel největšího mediálního serveru, posléze generální ředitel STV. Čestně přiznávám, že mi za můj mediální život dvakrát šéfoval a vzpomínám na to ráda. Pozoruhodné na celé volbě bylo, že sama ,,přítelkyně četka" vydala zprávu o jeho zvolení zhruba s hodinovým zpožděním. Člověka napadá, copak se asi v té Opletalce dělo. Ať už to bylo jakkoliv, četka nakonec svého šéfa přiznala. Hreha, který nyní přichází z americké hitech firmy,  zvítězil s projektem, připravujícím v četce radikální změny. Alianci veřejné služby, nová média, informační expanzi i tam, kde prozatím četka moc neboduje. Hreha totiž nechce být posledním ředitelem této instituce. Tak... hodně štěstí.

No a poslední mediální událostí, o které se nemluví, je, že kulturu jde dělat jinak. Alternativní žánry umění, neprofesionální umělecká scéna a Do It Yourself   kultura (udělej si sám) je něco, co odpovídá ideologii Naomi Klein a její knihy "No Logo". Bez loga. Bez bohatců. Bez zisku. Jen tak… Smrt komerci hlásají mladí a jdou se bavit navzájem. Ne konzumovat předražené minerálky za plotem na komerčních hiphopových akcích, ale kdesi v hloubi vojenského prostoru, vojáky oficiálně uvolněného, se budou desítky tisíc mladých bavit první víkend v září na akci,   kde je vstupné dobrovolné. Freeze fest 2009. Osm  krytých scén a hromada vzdělávacích, zábavných a relaxačních aktivit. Vííkend rulezz. A  hledejte schválně v (komerčních) médiích českého mainstreamu informaci o této akci. Nenajdete. A stejně se to ti lidé dozvědí. Kamenná média jsou hloupá, neboť si stále myslí, že ovládají toky informací. Už dávno ne. Ale psst! Neříkejme jim to…

Irena Ryšánková
psáno pro Prvnizpravy.cz

Nejčtenější

Senát (horní komoru Parlamentu ČR) byste:

Zachovali
transparent.gif transparent.gif
12%
Zrušili
transparent.gif transparent.gif
68%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
20%