Svátek má: Emil

Komentáře

Miroslav Kalousek

předseda TOP 09

Daňová reforma očima ministra financí

Sociolog Pavel Rusý požádal ve svém komentáři „Vládní daňová reforma – viděno očima laika“, který vyšel minulý týden v Právu, o vysvětlení návrhu daňové reformy. Velmi rád mu jej poskytnu.


Především by se měl seznámit s prezentací, kterou nalezne např. na webu Ministerstva financí. Ačkoli Pavel Rusý zpochybňuje, že se sníží zdanění práce, výpočty uvedené v této prezentaci jej přesvědčivě vyvedou z omylu. Z ekonomického hlediska nemá smysl rozlišovat mezi formálně rozdělenými odvody zaměstnance a zaměstnavatele. Zaměstnance zajímá, co mu přijde na účet (čistá mzda), zaměstnavatele zajímají celkové náklady práce (superhrubá mzda). To, co je mezi tím, a jak je to v zákoně rozděleno, nemá žádnou ekonomickou relevanci a není možné tvrdit, že se přidává zaměstnavatelům na úkor zaměstnanců. Mzda vzniká na trhu práce a je nesmysl se domnívat, že opatření formálně zaměřené na zaměstnavatele nebude mít vliv na zaměstnance a naopak. Je to stejné, jako kdybychom tvrdili, že změny sazeb DPH dopadnou jen na plátce a nikoli na spotřebitele. Koneckonců, opět se můžeme pouhým výpočtem přesvědčit, že čistá mzda se drtivé většině zaměstnanců zvýší.

Sleva na dani, kterou si bude nově moci uplatnit každý zaměstnanec, má svou jasnou funkci. Zatímco nyní zaměstnanci bez daňově uznatelných benefitů dotují zaměstnance s benefity, nově se tato nespravedlnost odstraňuje. Kromě toho zohledňuje, že i zaměstnanci mají své výdaje na dosažení příjmů, třeba náklady na dojíždění do zaměstnaní. Výše roční slevy na dani (3 000 Kč) pak odpovídá dodatečnému výnosu ze zrušení zvýhodnění jednotlivých benefitů, tento výnos pak vracíme zaměstnancům zpět právě ve formě slevy na dani.

Pavel Rusý se ptá, proč je tato sleva pro každého stejná. Rozumím, že sociolog nemá detailní informace o správě daní, takže je potřeba uvést následující. Nelze nakázat více než čtyřem milionům zaměstnancům, aby si začali vést účetnictví, přesně evidovat své náklady, vykazovat je finančním úřadům, které by je musely všechny kontrolovat. Takový systém by byl tak administrativně náročný, že by se stal naprosto nespravovatelným. Protože hlavním cílem reformy je úspora administrativních nákladů na straně poplatníků i státu, navrhujeme odečíst si z daně jednotnou částku.

Škoda, že v kritice se nikde nedočteme o zvýšení daňového zvýhodnění na děti včetně tzv. daňového bonusu. Pak by Pavel Rusý nemohl napsat, že se „zvyšuje diskriminace rodin s dětmi.“ V této souvislosti bych jej rád odkázal i na zajímavou studii OECD s názvem Taxing Wages, kde se může dočíst, že Česká republika podporuje rodiny s dětmi přes daňový systém téměř nejvíce v Evropě. A tato podpora se bude dále zvyšovat.

Co se týče rozdílu v odvodové zátěži živnostníků a zaměstnanců, v zásadě existují dvě cesty, jak lze situaci řešit:
1) Na příjmové straně – zvýšit odvody živnostníků a snížit odvody zaměstnanců.
2) Na výdajové straně – dávky z veřejných rozpočtů uzpůsobit skutečné odvodové zátěži.

Zvyšování daňové zátěže by způsobilo velký problém a existenční ohrožení drobných živnostníků, především řemeslníků, kteří mají vysoký poměr nákladů ke svým příjmům. Této skupině proto navrhuji výrazné snížení odvodové zátěže. Zároveň ale jednoznačně říkám, že nízké odvody se musí projevit ve snížených platbách ze systému sociálního zabezpečení. Pokud bude chtít živnostník důchod vyšší, je potřeba, aby si jej zajistil individuálně.

Na závěr uvádím, že nelze ze souboru opatření vytáhnout jen dva či tři parametry, ale musíme se na změnu daňového zatížení dívat komplexně. Potom se vyhneme mylnému hodnocení daňové reformy.

Miroslav Kalousek



Ještě můžeme zabránit likvidaci živnostníků

Ještě můžeme zabránit likvidaci živnostníků

Miroslav Kalousek 

30. září 2016
Oslovil jsem písemně předsedy ČSSD a KDU-ČSL Bohuslava Sobotku a Pavla Bělobrádka s osobní prosbou, aby se seznámili s textem odborného serveru www.souki.cz pod názvem „EET pro e-shopy je postavené na hlavu.“

Výzva vládním stranám: Odložte zmatky a nerovné podmínky

Výzva vládním stranám: Odložte zmatky a nerovné podmínky

Miroslav Kalousek 

23. září 2016
Elektronická evidence tržeb nepřinese do státního rozpočtu ani korunu navíc. Nadto hrozí, že pouhých 70 dní před jejím spuštěním tisíce živnostníků pozastaví svou činnost kvůli stálým zmatkům ministerstva financí.

Vláda plýtvá penězi z hospodářského růstu i v r. 2017

Vláda plýtvá penězi z hospodářského růstu i v r. 2017

Miroslav Kalousek 

21. září 2016
Vláda v tomto týdnu projednává návrh státního rozpočtu na rok 2017. Znamená další pokračování trendu, který nastolila od svého vzniku v roce 2014.

TOP 09 má kompletní sestavu kandidátů do Senátu

TOP 09 má kompletní sestavu kandidátů do Senátu

Miroslav Kalousek 

23. července 2016
TOP 09 už má kompletní sestavu kandidátů pro senátní volby. Vedení TOP 09 zároveň rozhodlo o zvýšení rozpočtu na volby do horní komory Parlamentu ČR.

Boj proti terorismu musí pokračovat

Boj proti terorismu musí pokračovat

Miroslav Kalousek 

29. června 2016
Útok, který se včera odehrál na istanbulském letišti, je tragédie nejen pro Turecko, ale také pro mnoho zemí, jejichž občané jsou mezi obětmi.

Vláda superhrubou mzdu nezdědila, ani ji neruší. Vzkřísila ji.

Vláda superhrubou mzdu nezdědila, ani ji neruší. Vzkřísila ji.

Miroslav Kalousek 

8. března 2016
Minulý týden Sněmovna projednala vládní návrh zákona o daních z příjmů. Navzdory koaličním slibům novela neobsahovala zrušení superhrubé mzdy a sjednocení základů pro výpočet daně a pojistných odvodů.

Nejčtenější

Senát (horní komoru Parlamentu ČR) byste:

Zachovali
transparent.gif transparent.gif
13%
Zrušili
transparent.gif transparent.gif
71%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
16%