Svátek má: Vladimír

Komentáře

Michal Kraus

ekonom a politik

Kanálový sen

V roce 2003 se předpokládalo, že první etapou celého vodního díla Dunaj-Odra-Labe by bylo napojení jižní Moravy na Dunaj, a to až k Břeclavi


Když jsem v dubnu 2003 jako předseda nevládního česko-rakouského občanského Sdružení Labe-Odra-Dunaj zahajoval mezinárodní konferenci, které se za českou i rakouskou stranu zúčastnili poslanci obou Parlamentů, zástupci obou vlád, regionálních zastupitelstev (Jihomoravského i Dolnorakouského) a také zastupitelé Vídně, Brna či Břeclavi a která měla oficiálně odstartovat zpracování projektové dokumentace na výstavbu první etapy kanálu z Vídně do Břeclavi, bylo kolem toho mnoho slávy.
   
Konferenci předcházelo podepsání mezivládní dohody na úrovni náměstků ministerstva dopravy obou zemí, která měla umožnit financování prací na projektu z fondů EU. Rakouská strana byla velmi aktivní a připravená nést i větší část finanční zátěže, bohužel české ministerstvo pod vedením tehdejšího ministra za KDU-ČSL Šimonovského, který se mimo jiné podepsal i pod ostudu jménem výstavba R 47, nakonec celou dohodu zbojkotovalo a projekt nakonec spadl pod stůl.

Tehdy se předpokládalo, že první etapou celého vodního díla by bylo napojení jižní Moravy na Dunaj, a to až k Břeclavi, kde se plánovala výstavba mamutího logistického centra včetně přístavu, překladiště a propojení na dálniční síť na dálnici D2 a následně D1 a dopravního propojení na letiště Brno – Tuřany.

Jsem pevně přesvědčen, že u této varianty by měly začínat znovu oživované debaty nad realizací diskutovaného obřího vodního díla. Tato varianta má mnoho plusů, mimo jiné rozdíl výšek hladiny Dunaje a Moravy u Břeclavi je pouhé čtyři metry a výstavba tohoto napojení by nebyla finančně příliš náročná.

U této varianty je také možné najít konsensus mezi názorem prezidenta republiky Miloše Zemana, který patří mezi významné a důrazné podporovatele výstavby celého kanálu a stanoviskem současného ministra dopravy, který výstavbu celého kanálu neguje s tím, že se jeho ministerstvo zaměří spíše na menší projekty.

Pro tuto variantu také opakovaný souhlas vyslovila i rakouská strana, včetně záměru spolufinancovat jak vypracování projektu, tak samotnou výstavbu takto definované 1.etapy kanálu DOL. A tato varianta jednoznačně neguje připomínky komise pro životní prostředí Akademie věd ČR, které jsou v případě splavnění Dunaje do Břeclavi nepravdivé, nesprávné a irelevantní.       

Pokud by s touto variantou pracovalo také ministerstvo dopravy, které zpracovává klíčovou studii, jistě by mohlo přehodnotit své stanovisko, že z důvodu vysoké finanční náročnosti bude možné k zahájení výstavby kanálu přistoupit až po roce 2030.

Rozdělení výstavby do menších investičních celků by naopak mohlo být zahájeno podstatně dříve a významnou měrou přispět k ekonomickému oživení české ekonomiky.

Tím spíše, že kromě prezidenta Zemana dává jasnou podporu projektu i ministerstvo zemědělství a také ministerstvo pro místní rozvoj, jehož mluvčí Jana Jabůrková připomněla, že o projektu se vedou jednání i na úrovni Evropské komise. Právě podpora ze strany evropských fondů a dohoda se sousedními státy může být pro realizaci klíčová. Svou podporu opakovaně vyslovilo i zastupitelstvo Olomouckého a zejména Jihomoravského kraje.

Mám tedy za to, že by všichni ti, kteří budou zase po čase o blízké budoucnosti (ne)výstavby kanálu uvažovat, jednat a rozhodovat, by měli zaměřit svou pozornost nikoli na hledání argumentů, proč to nejde,  ale hledat a nalézt cestu, jak, byť po částech začít budovat dílo, které může mít v budoucnu pro vliv a důležitost České republiky v rámci EU jakožto  důležité dopravní vodní tepny a pro rozvoj české ekonomiky zásadní význam.


Předseda sdružení DOL a místopředseda rozpočtového výboru PSP ČR Michal Kraus, místopředseda   hospodářského výboru a člen podvýboru pro dopravu a výstavbu dopravní infrastruktury PSP ČR Miroslav Kapoun a místostarosta Břeclavi a poslanec PSP ČR František Strnad s krumpáčem  s podpisy všech účastníků mezinárodní konference o kanálu DOL v roce 2003

Snad tak najde uplatnění i první pracovní nástroj, který byl pro realizaci kanálu zakoupen u příležitosti výše citované konference již v roce 2003.        

Michal Kraus
 

Kouřové clony Kateřiny Valachové

Kouřové clony Kateřiny Valachové

Michal Kraus 

8. září 2018
O lhaní Kateřiny Valachové, kterým se snaží zakrýt své manažerské selhání ve funkci ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, a to zejména v oblasti podpory sportu....

Další potrefená husa zakejhala

Další potrefená husa zakejhala

Michal Kraus 

8. srpna 2018
„Napadnout kdeco, kritizovat za každou cenu, to je poslední dobou jev, který snad podněcuje i enormní horko.

Potrefená husa se ozvala

Potrefená husa se ozvala

Michal Kraus 

2. srpna 2018
Čerstvá kandidátka do Senátu a několikaměsíční členka týmu vládního zmocněnce pro sport Markéta Kabourková mě v článku „Kdo skutečně děsí sportovce….“, v Parlamentních listech zcela nesmyslně, nepravdivě...

Proč se letitý program ČSSD na podporu sportu chystá realizovat ANO

Proč se letitý program ČSSD na podporu sportu chystá realizovat ANO

Michal Kraus 

20. července 2018
Když v roce 1995 založila pod vedením autora článků parta sportovních nadšenců v ČSSD odbornou komisi pro sport, stala se ČSSD jedinou politickou stranou, ve které sportovní komise pracovala.

Kdy se úředníci na MŠMT v úseku podpory sportu  naučí konečně počítat?

Kdy se úředníci na MŠMT v úseku podpory sportu naučí konečně počítat?

Michal Kraus 

16. července 2018
Je to jen pár dní, co jsem v článku „Podivné počty na MŠMT“ upozorňoval na to, jak špatně umí na MŠMT prostou aritmetiku, jedná – li se o vyčíslování dotací na podporu veřejné služby v oblasti sportu a pohybových...

Paranoia Kateřiny Valachové

Paranoia Kateřiny Valachové

Michal Kraus 

13. července 2018
Některým politikům z leknutí se občas stává, zejména, stanou-li se jejich skutky, či rozpor mezi jejich slovy a činy, předmětem kritiky, že podlehnou paranoie, pocitu, že se proti nim ti či oni spikli, aby mu škodili.

Nejčtenější

Senát (horní komoru Parlamentu ČR) byste:

Zachovali
transparent.gif transparent.gif
13%
Zrušili
transparent.gif transparent.gif
71%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
16%