Svátek má: Vladimír

Komentáře

Michal Kraus

ekonom a politik

Šance na finance pro sport v roce 2015 ještě žijí

Je až s podivem, jak opakovaně chybná, nedomyšlená, nekoncepční, nepromyšlená a hloupá rozhodnutí českých vlád v minulých letech přivedla až na samotný okraj existence tisíce sportovních klubů a tělovýchovných jednot v ČR.


Země, která měla historicky jednu z nejbohatších spolkových aktivit v oblasti sportu v rámci celé Evropy, pravděpodobně i světa, je dnes v situaci, kdy řada základních článků sportu živoří a balancujena hraně mezi další existencí a krachem.

Sportovní zařízení tělovýchovných jednot a sportovních klubů v mnohém připomínají jakýsi decentralizovaný sportovní skanzen, rozmístěný po celé republice, neboť ve více než 50% sportovních spolků sportují děti a mládež v zařízeních starších padesáti let, která jsou často ve stavu, který spíše ohrožuje zdraví těch, kteří tam sportují.

Stát sportovním spolkům ve městech a obcích nejprve zrušil dotace na rozvoj a obnovu sportovního zařízení a vybavení, potom jim změnou loterijního zákona sebral dotace na provoz zařízení. Vše korunovalo MŠMT, které základní články sportu zcela vyřadilo z dotační politiky tím, že minimalizované dotace do sportu začalo přerozdělovat prostřednictvím sportovních svazů, a to podle jejich úspěšnosti.

Předpoklady, že činnost tělovýchovných jednot a sportovních klubů a údržbu a obnovu jejich zařízení budou financovat na straně jedné obce z loterijních zisků a na straně druhé sportovní svazy ze státních dotací se pochopitelně a zcela logicky nenaplnily. Obce nové příjmy použily zpravidla jako náhradu za úbytek jiných příjmů a přírůstek nových nákladů, sportovní svazy z dotací zajišťují především přípravu reprezentantů a talentované mládeže.

Na druhou stranu jsou to právě obce, které sport a sportování podporují ze všech institucí státní a veřejné správy nejvíce.

S příchodem nové vlády a zejména po podpisu nové koaliční smlouvy v roce 2013 se zdálo, že se sportu a jeho základním článkům zvlášť začíná blýskat na lepší časy. Koaliční smlouva mimo jiné tělovýchovným jednotám a sportovním klubům přislíbila:

  • Budeme motivovat k vytváření finančně dostupných sportovně-rekreačních programů v rámci mimoškolní činnosti.
  • Chceme stabilní prostředí financování sportovních klubů s důrazem na práci s mládeží, prostředí podporující spolufinancování sportovních činností
  • Podpoříme občanská sdružení, spolky, neprofesionální organizace působící v oblasti sportu a tělovýchovy a jejich transparentní financování ze státního rozpočtu.

Navíc ČOV dílčí změnou loterijního zákona získal od 1. 1. 2014 možnost čerpat až 5 % ze zákonem stanoveného odvodu hazardu státu. Tedy částku kolem 400 mil. Kč ročně.

Realita je ovšem na hony vzdálena slibům a příslibům.  Stát v roce 2014 situaci nijak zásadně nevylepšil, a to ani celkovým objemem finančních prostředků, ani změnou systému rozdělování prostředků.

Z prostředků přerozdělovaných ČOV do tělovýchovných jednot a sportovních klubů nedorazila v podstatě ani koruna. Zhruba 85% prostředků ČOV rozdělil mezi sportovní svazy podle úspěšnosti podle naprosto stejného klíče jako v příslušném programu určeném pouze pro financování sportovních svazů MŠMT, které svazy v rozhodující míře používají pro svou vlastní činnost, nikoli pro činnost TJ a SK.

Navíc ČOV více než 15% získaných prostředků „odklonil“ poněkud jiným směrem, a to i přes opakované ujišťování, že každá koruna, kterou od loterií získá, skončí v základních článcích sportu na sportování mládeže.

Kromě 10%, které si ČOV přidělil sám sobě na „vlastní projekty“, na jejichž použití se ovšem nevztahují pravidla, platná pro všechny ostatní, přidělil ČOV například 3,5 % Autoklubu ČR(!), v jehož čele dosud stojí hlavní spolupachatel zašantročení Sazky.

Autoklub, mající cca 750 klubů a pouhých 5 center mládeže, dostává od ČOV na sportování dětí a mládeže prostředky třeba na Historické rallye apod.

Praxe dokonce navíc ukázala, že existují i případy, že pokud tělovýchovná jednota nebo sportovní klub získá dotaci či grant z obce či města, musí z tohoto grantu kromě daní a dalších poplatků také odvést 10 % sportovnímu svazu. Polovinu na kraj a polovinu na vedení svazu. Skutečnost je taková, že má – li TJ či SK dostat z obce 2 Kč, musí na zpětných odvodech svazu, daních a poplatcích nejprve zaplatit 1 Kč. Takže z grantu nakonec získá pouhou polovinu. Druhou polovinu spolkne svaz a stát. Pokud TJ nebo SK onu 1 Kč předem nemá, nedostane nic….

Ještě na konci července tohoto roku schválila porada vedení na MŠMT podmínky pro přidělování dotací na rok 2015 včetně věty: TJ a SK žádosti nevyplňují, tedy nemají na přidělení dotace nárok.Několikatýdenní vyjednávací bitvou mezi vyjednávacím týmem ČUS na několika úrovních současně (včetně ministerské) se podařilo dosáhnout změny v podmínkách, a to ve prospěch TJ a SK, které mohou podávat žádosti o dotace na MŠMT prostřednictvím své střešní organizace.

Protože se jednání táhla poměrně dlouho, zbylo TJ a SK pouhých 10 dnů na zpracování a podání žádostí. Řada z nich žádost podat nemohla, protože nesplňovali například podmínku vedení podvojného účetnictví, řada z nich to, bohužel, nestihla. Přesto jenom na ČUS dorazilo 1 500 žádostí o dotaci na podporu činnosti a provozu TJ a SK na rok 2015. Je tedy velmi pravděpodobné, že spolu se žádostmi Sdružení sportovních svazů ČR přesáhne počet žádostí 2000. A už teď je zřejmé, že v dalším roce se toto číslo může až ztrojnásobit. To jenom dokládá vyhladovělost základních článků českého sportu. A obdobné by to jistě bylo i v případě, že by TJ a SK mohly žádat o dotace na rozvoj a obnovu vlastních zařízení bez 30% spoluúčasti, na kterou základní články sportu zkrátka nemají.

Problém je v tom, že přes všechny přísliby a text koaliční smlouvy vláda do návrhu státního rozpočtu na rok 2015 navrhla pro sport méně než 3 mld. Kč. Tím se předpokládané výdaje na sport ve vztahu k celkovým výdajům státního rozpočtu dostaly pod hranici 0,25 % a vůči HDP dokonce pod hranici 0,08 %, tedy na historické minimum a částky nižší než 1/3 výdajů v roce 1989 a ½ výdajů v roce 2006.  Ve srovnání se Slováky pod hranici 1/5 výdajů na sport na Slovensku (v porovnání k HDP).

Je tedy zřejmé a logické, že pokud Poslanecká sněmovna v rámci projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu navržené výdaje na sport nenavýší alespoň o 1- 1,5 mld., bude mizérie všedního dne v tělovýchovných jednotách a sportovních klubech pokračovat. Zdroje ve státním rozpočtu na to rozhodně jsou, a to i bez zvýšení celkových výdajů SR.

Pokud tak poslanci ve spolupráci s vládou neučiní, mohou očekávat nejen obrovské rozčarování a zklamání z nenaplněných slibů (pokolikáté už) v základních článcích sportu, ale také vztek a možná i rebelie.

Jsem však pevně přesvědčen, že poslanci i páni ministři zoufalou situaci českého sportu pochopí a že zejména pan ministr financí se nespokojí se svou obligátní větou – to je vina minulých vlád, ale v tomto případě milionům sportovců dokáže, že jako ministr financí umíprokazatelné a hluboké problémy s financováním také řešit.Neboť, jak pravil jeden slavný americký politik: „Můžete klamat svým počínáním některé lidi nějaký čas, některé dokonce po celý čas, ale nikdy ne všechny po celý čas.“

Takže tedy – pevně věřím, že šance tělovýchovných jednot a sportovních klubů na finance v roce 2015 ještě žijí. Ve druhém čtení návrhu zákona o státním rozpočtu lze všechno napravit. A jak už jsem jednou zmínil, zdroje na to v navrženém státním rozpočtu jsou. Co vy na to, páni poslanci a páni ministři?
                                                                                                               
 Michal Kraus

Kouřové clony Kateřiny Valachové

Kouřové clony Kateřiny Valachové

Michal Kraus 

8. září 2018
O lhaní Kateřiny Valachové, kterým se snaží zakrýt své manažerské selhání ve funkci ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, a to zejména v oblasti podpory sportu....

Další potrefená husa zakejhala

Další potrefená husa zakejhala

Michal Kraus 

8. srpna 2018
„Napadnout kdeco, kritizovat za každou cenu, to je poslední dobou jev, který snad podněcuje i enormní horko.

Potrefená husa se ozvala

Potrefená husa se ozvala

Michal Kraus 

2. srpna 2018
Čerstvá kandidátka do Senátu a několikaměsíční členka týmu vládního zmocněnce pro sport Markéta Kabourková mě v článku „Kdo skutečně děsí sportovce….“, v Parlamentních listech zcela nesmyslně, nepravdivě...

Proč se letitý program ČSSD na podporu sportu chystá realizovat ANO

Proč se letitý program ČSSD na podporu sportu chystá realizovat ANO

Michal Kraus 

20. července 2018
Když v roce 1995 založila pod vedením autora článků parta sportovních nadšenců v ČSSD odbornou komisi pro sport, stala se ČSSD jedinou politickou stranou, ve které sportovní komise pracovala.

Kdy se úředníci na MŠMT v úseku podpory sportu  naučí konečně počítat?

Kdy se úředníci na MŠMT v úseku podpory sportu naučí konečně počítat?

Michal Kraus 

16. července 2018
Je to jen pár dní, co jsem v článku „Podivné počty na MŠMT“ upozorňoval na to, jak špatně umí na MŠMT prostou aritmetiku, jedná – li se o vyčíslování dotací na podporu veřejné služby v oblasti sportu a pohybových...

Paranoia Kateřiny Valachové

Paranoia Kateřiny Valachové

Michal Kraus 

13. července 2018
Některým politikům z leknutí se občas stává, zejména, stanou-li se jejich skutky, či rozpor mezi jejich slovy a činy, předmětem kritiky, že podlehnou paranoie, pocitu, že se proti nim ti či oni spikli, aby mu škodili.

Nejčtenější

Senát (horní komoru Parlamentu ČR) byste:

Zachovali
transparent.gif transparent.gif
13%
Zrušili
transparent.gif transparent.gif
71%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
16%