Svátek má: Vladimír

Komentáře

Za neúspěch maturantů může pokles kvality vzdělávání

Z necelých devadesáti tisíc českých studentů, kteří se přihlásili k jarnímu termínu společné (státní) části maturitní zkoušky, ji nezvládlo celkem 18,7 procenta maturantů. To je téměř o tři procenta více než v roce 2011.


Státní maturita má dvě funkce. U každého studenta ověřuje, jak zvládl cíle svého maturitního oboru ve společném základu (tj. český jazyk a cizí jazyk nebo matematika). V tomto ohledu je zkouška spravedlivá a měří všem maturantům stejným metrem. Problematické je ovšem nastavení úrovně náročnosti. Pro odborné, zejména nástavbové obory je velmi náročná. Pro studenty gymnázií je naopak mnohem snadnější a ztrácí tak motivační efekt.

Druhou funkcí státní maturity je sledování úrovně vzdělávání a naplňování cílů vzdělávací politiky ze strany škol i vzdělávacího systému jako celku. Zde se jasně ukazují slabiny, které vzdělávací systém musí řešit. Zásadní problémy tedy nejsou ve "státní maturitě", ale v poklesu kvality vzdělávání, a na to se musíme soustředit.

Michaela Šojdrová

Nejčtenější

Senát (horní komoru Parlamentu ČR) byste:

Zachovali
transparent.gif transparent.gif
13%
Zrušili
transparent.gif transparent.gif
71%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
16%